Watching PR traffic from selected sources

Tuesday, December 01, 2009

تاثيرناپذيري روزنامه‌هاي ژاپني از بحران اقتصادي

روزنامه‌هاي ژاپني كه از نظر تيراژ جز بزرگ‌ترين روزنامه‌هاي جهان هستند به سرعت همتايانشان در اروپا و آمريكا، تنزل نخواهند كرد.

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس آساهي شيمبون، چهارمين روزنامه بزرگ ژاپن در گفت‌وگويي با فايننشيال تايمز با بيان اين مطلب، انعطاف‌پذيري اين روزنامه‌ها را از سيستم توزيع منحصر آن‌ها ناشي دانست.

به گفته كوتارو آكياما، از شمال تا جنوب ژاپن بيش از 2600 نقطه توزيع وجود دارد كه حدود 70 هزار نفر در آن مشغول به‌كارند؛ اظهارات رييس آساهي شيمبون نشان‌دهنده ارزش اشتراك براي رسانه‌هاي چاپي ژاپن در مبارزه عليه رقابت آنلاين است.

بيش از 90 درصد از روزنامه‌هاي ژاپني بر مبناي اشتراك ماهانه كه كمتر احتمال لغو آن‌ها وجود دارد، توسط ناشران مستقيما به درب منازل تحويل داده مي‌شوند.

تيراژ صبحگاهي آساهي در نيمه نخست 2009 تا 0.1 درصد كاهش يافت و رقيبان اصلي اين روزنامه نيز آمار مشابهي داشتند، در حالي كه تيراژ روزنامه‌هاي آمريكايي براي ايام هفته در طول شش ماه تا پايان ماه سپتامبر تا 10.6 درصد كاهش داشته است.

روزنامه آساهي شيمبون تيراژ صبحگاهي 8 ميليون دارد كه بيش از مجموع تيراژ روزنامه‌هاي وال استريت ژورنال، نيويورك تايمز، واشنگتن پست، لس‌آنجلس تايمز، ديلي تلگراف، تايمز و گاردين است، در حالي كه يوميوري شيمبون، رقيب اين روزنامه هر روز حدود 10 ميليون نسخه مي‌فروشد.

به گفته رييس آساهي شيمبون، با توجه به مسن شدن جمعيت و رشد اينترنت در ژاپن، تيراژ اندك اندك اما نه به سرعت كاهش مي‌يابد و هيچ راهي براي متوقف كردن آن وجود ندارد اما سرعت اين تنزل در مقايسه با آمريكا و اروپا كندتر خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، نگراني عمده اين روزنامه تاثير بحران بر تبليغات بوده كه به روزنامه‌هاي ژاپني لطمه سختي زده و آساهي را وادار به كاهش هزينه‌ها و كارمندان كرده است. همچنين آساهي شيمبون طرحي براي پولي كردن دسترسي به وب سايتش ندارد اما توجه زيادي را معطوف اين تجربه در خارج از اين كشور كرده است.

No comments: