Watching PR traffic from selected sources

Sunday, November 15, 2009

آنفلوانزا، 12 مدرسه كردستان را تعطيل كرد


مقامات مسئول امور بهداشتي كردستان مي‌گويند كه شيوع بيماري آنفلوانزاي نوع «آ» در اين استان در كنترل و وضعيت استان به لحاظ شيوع و شمار مبتلايان در حال حاضر مناسب است.

آنان همچنان هشدار مي‌دهند كه نبايد شهروندان در اتخاذ شرايط پيشگيرانه جدي و انجام توصيه‌هاي بهداشتي كوتاهي كنند. از165 بيمار مبتلا به آنفلوانزاي «آ» در كردستان، تنها 13 نفر بستري شده‌اند كه يك نفر آنان نيز از شهروندان كرمانشاهي است و در بيمارستان شهر كامياران تحت معالجه قرار گرفته است.

دكتر «فرزام بيدارپور»، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: سقز، بيجار، قروه، مريوان، كامياران و سنندج شهرستان‌هايي بوده‌اند كه بيماران مبتلا به آنفلوانزا در آنها ديده شده و تحت درمان قرارگرفته‌اند.

نخستين‌بار با بازگشت يك حاجي 25 ساله سنندجي از سفر حج در تيرماه امسال، اين بيماري در كردستان ديده شد. آخرين آمار رسمي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه تا پايان هفته گذشته شمار مبتلايان به آنفلوانزا در كشور به 2 هزار و 153 نفر و شمار افرادي‌كه بر اثر ابتلا به آنفلوانزاي «آ» فوت شده‌اند به 33 نفر رسيده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: براساس پيش‌بيني‌هاي كارشناسان، اين بيماري 6 ماه تا 2 سال آينده همچنان مي‌تواند در حال شيوع باشد. اين بيماري نخستين‌بار سال 1918 به‌نام آنفلوانزاي اسپانيايي در جهان گسترش يافت.

آنفلوانزاي هنگ‌كنگي، آسيايي و خوكي ديگر نام‌هايي است كه در دوره‌هاي مختلف براين بيماري ويروسي نهاده شده است.اين مقام بهداشتي مي‌گويد كه هم‌اكنون در بيمارستان‌هاي كردستان اتاق هاي«آي.سي.يو»، ايزوله با تهويه منفي و ايزوله تنفسي ايجاد كرده‌اند و براي مقابله با اين بيماري در آمادگي كامل به‌سر مي‌برند.

وي كودكان زير 12 سال، سالمندان بالاي65 سال، ديابتي‌ها، افراد مبتلا به فشار خون و بيماران قلبي و سرطاني را از جمله گروه‌هاي پرخطر در معرض اين بيماري نام برد و گفت: افراد اين گروه‌ها بايد بيشتر مسائل بهداشتي را براي جلوگيري از ابتلا به آنفلوانزا رعايت كنند.

از سوي ديگر رئيس سازمان آموزش و پرورش كردستان تاييد كرد: آنفلوانزاي فصلي، 10 مدرسه را در سنندج و 2 مدرسه را نيز در مريوان به تعطيلي كشانده است. او گفت اين مدرسه‌ها با هماهنگي با دانشگاه علوم پزشكي كردستان به تناسب از 3 روز تا يك هفته تعطيل شده‌اند.

منبع: همشهري



No comments: