Watching PR traffic from selected sources

Thursday, November 19, 2009

بررسی وقایع اطلاع‌رسانی در صنعت انفورماتیک


ما در الکامپ امسال سنت شکنی کردیم و بر خلاف روال معمول، چندین کمپانی رقیب حوزه IT را گردهم آوردیم تا با حمایت رسانه‌ها در جهت اطلاع‌رسانی هرچه بهتر و کامل‌تر قدمی هرچند کم اما مفید برداشته باشیم. او امیدوار است که اولین مدیا سنتر مستقل بخش خصوصی بتواند الگوی مفید به منظور برپایی نمونه‌های مشابه‌ای در دیگر صنایع باشد. الگوی موفق و اثر بخش اولین مدیا سنتر بیانگر ضرورت همراهی اجتناب ناپذیر مدیاسنتر در کنار تمامی نمایشگاه‌های الکامپی استان‌های کشور خواهد بود.

بررسی وقایع اطلاع‌رسانی در صنعت انفورماتیک
صدای ما را از رسانه مستقل بخش خصوصی می‌شنوید
با توجه به پیشرفت تکنولوژی از یک سو و همسو شدن ملت‌ها از بکار گیری این تکنولوژی‌ها از سوی دیگر، سبب شده تا موضوع اطلاع‌رسانی در این عصر از اهمیت بالایی برخوردار باشد، چرا که انتقال اطلاعات و آشنایی کاربران با تکنولوژی‌ها بصورت روزانه از دیدگاه‌های مختلف حائز اهمیت است بطور مثال آشنایی با سیستم‌های بانکداری الکترونیکی باعث کاهش هزینه، ترافیک، مریضی، تسریع در انجام برنامه‌های بانکی و دیگر مسائل می‌شود و یا آشنایی با محصولات دیجیتالی می‌تواند موضوعات سنتی و زمان بر را برای کاربران خانگی تسهیل بخشد.

بطور کلی می‌توان گفت آشنایی با علوم روز و فناوری‌های نوین رفاه کلی را به ارمغان می‌آورد، پس یقیناً می‌توان به این نتیجه رسید که در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، اطلاع‌رسانی اصلی‌ترین رکن را در پیش برد اهداف جوامع بشری ایفا می‌کند. جوامع بشری که می‌توان به دو بخش عرضه کننده محصول، خدمات و مصرف کننده تقسیم کرد و این مهم از اهمیت ویژه‌ای نزد صاحبان صنایع و مدیران موفق برخوردار است، چرا که آنان می‌بایست با انتقال اطلاعات محصولات کمپانی خود به کاربران نهایی و لزوم استفاده از آن باعث فروش کالاها و به طبع آن باعث چرخه اقتصادی صنعت خود شوند.

یکی از صنایعی که بازوی اطلاع رسانی در آن بیشتر مشهود است صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است که بارزترین دلیل این امر نیز همسو بودن این صنعت در تولید، عرضه و خدمات تکنولوژی‌های روز دنیاست.

بررسی وقایع اطلاع‌رسانی در صنعت انفورماتیک
در ابتدای دهه 80 و ورود گسترده محصولات ICT به ایران کمتر شرکتی به فکر راه‌اندازی واحد تولید محتوا به منظور انتشار و انتقال اطلاعات به کاربران بود که یکی از دلایل آن را می‌توان ناآشنایی این صنعت در آن دوره به امر اطلاع‌رسانی دانست در صورتی که در خارج از ایران قبل از تولید هر محصول و یا تکنولوژی خاص به اطلاع‌رسانی آن بیشتر فکر می‌شود و همین نگرش باعث رسیدن به تخمین دقیقی از تولید و فروش منجر می‌گردید و همچنین سبب می شد تا برخی از مدل‌ها در زمان خود از گردونه تولید خارج شوند. پس از گذشت چهار سال و درک نیاز بازوی اطلاع‌رسانی در میان فعالان صنعت انفورماتیک و همچنین انتشار نشریات تخصصی این صنعت این مهم کم کم در میان شرکت‌های صاحب نام و خوش اعتبار شکل گرفت البته رشد آن بدلیل برخی از مشکلات رسانه‌های داخلی دارای سرعت قابل توجهی نبود.

برخی از رسانه‌ها از انتشار اخبار این صنعت که بیشتر در اختیار بخش خصوصی بود ممانعت می‌کردند و تصورشان از آن نوعی تبلیغ بود البته این تصور را می‌توان درست برداشت کرد و لی صرفاً انتقال اطلاعات برای مخاطب بدون در نظر گرفتن مارک تجاری و شرکت خدمات دهنده نیز بی‌معنی است. پس از گذشت آن روزگاران سخت که بیشتر سختی آن نیز بر دوش شرکت‌هایی بود که پروژه‌های اطلاع‌رسانی را در شرکت‌ها و مدیا تعریف می‌کردند، امروز پس از فرهنگ‌سازی‌هایی که صورت گرفته عمده رسانه‌ها نیز موافق با این موضوع هستند.

حال پس از این تجارب سخت که شرکت‌های معتبر در آن پیشگام بودند که حمایت برخی از رسانه‌ها نیز در آن بی‌تأثیر نبوده، شرکت‌های دیگر نیز به این عرصه پا نهاده و با عقد قرارداد با شرکت‌های آژانس خبری در امر اطلاع‌رسانی فعال شده‌اند و بالطبع آن اشخاص و یا شرکت‌هایی نیز در مبحث Press Release))PR صاحب شغل و کسب درآمد شده‌اند.

آژانس خبری تدبیرگران، مبتکر ایده‌های نوین اطلاع‌رسانی
حسین کیایی مدیرعامل شرکت تدبیرگران اطلاع‌رسانی فردا پس از تعریف خاطرات تلخ و شیرین خود در صنعت انفورماتیک در رابطه با چگونگی شکلگیری واحد اطلاع‌رسانی د رصنعت انفورماتیک گفت: شرکت تدبیرگران قبل از تأسیس خود با تحقیقات وسیع و رایزنی با مدیران ارشد و تصمیم‌گیر در صنعت انفورماتیک با ایده راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی در این صنعت فعالیت خود را آغاز کرد. او می‌گوید: من کار مطبوعاتی خود را از سال 80 با نگرش جذب آگهی شروع کردم و پس از گذشت چند سال و آشنایی با شرکت‌های بسیاری در صنعت انفورماتیک و همچنین ارتباط با طیف زیادی از مخاطبین به این نتیجه رسیدم که صرفاً کار سنتی درج آگهی در رسانه‌ها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شرکت‌‌ها و همچنین مصرف کنندگان باشد و بر این اساس در سال 1384 اولین مرکز اطلاع‌رسانی این صنعت را تحت عنوان آژانس خبری تدبیرگران تأسیس کردم.

کیایی که دل پر دردی از انتخاب فعالیت خود دارد، بسیاری از مشکلات خود را در این رابطه به ما گفت و از چوب‌های مکرری می‌گفت که می‌خواستند چرخ‌های او را از حرکت باز دارند چه بسا که این مشکلات دو جانبه به او تحمیل می‌شد گاه از طریق رسانه‌ها و گاه از طریق برخی شرکت‌ها، به هر حال او مدعی است که ایده‌های نوین او در اطلاع‌رسانی باعث گردیده تا هر مشکلی او را از حرکت باز ندارد. مدیرعامل شرکت تدبیرگران در رابطه با برخی از این ایده‌ها می‌گوید: نوع تعامل ما با شرکت‌ها و رسانه‌ها که باعث برنده شدن هر دوی آنها می‌شد، حمایت برخی از رسانه‌هایی که در کسب درآمد با مشکل مواجه بودن، نوع برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی، گردهم آوری تمامی رسانه‌ها در کنار هم در اولین گردهمایی اطلاع رسانان صنعت انفورماتیک، اهداء گواهینامه از طریق رسانه‌ها به شرکت‌های فعال صنعت انفورماتیک، درگیر کردن شرکت‌ها با طیف وسیعی از مخاطبین و حتی حمایت و پشتیبانی شرکت‌های رقیب از برنامه‌هایی بوده که تا به امروز به طراحی، تدوین و اجرای آن پرداخته است. او در ادامه گفت: نوید موج جدیدی از ایده‌های نوین اطلاع‌رسانی موسوم به T-Media به مفهوم رسانه مستقل بخش خصوصی را به شما می‌دهم که در نمایشگاه الکامپ 2009- 1388 از آن رونمایی خواهد شد.

معجزه رسانه اثر بخش
رضا عالیان مدیر طرح‌ها و روش‌های شرکت تدبیرگران اطلاع‌رسانی فردا نیز در رابطه با نقصان‌های اطلاع‌رسانی در صنعت انفورماتیک می‌گوید: با توجه به تمامی تلاش‌های صورت گرفته در امر اطلاع‌رسانی، متاسفانه در حال حاضر تنها دسترسی کاربر از آخرین وقایع این صنعت مدیا است چرا که موضوعات نمایشگاهی، همایش، کارگاه‌های آموزشی و show room همچنان در این صنعت از رونق خوبی برخوردار نیست و با توجه به رکورد اقتصادی حاکم بر تمامی جوامع بشری، تدبیرگران در نظر دارد با توجه به این موضوعات باعث رونق بیشتر چرخه اقتصادی صنعت انفورماتیک شود.

رضا عالیان در ادامه به اهمیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های آژانس خبری در یک زمان با چندین مارک تجاری و شرکت‌های رقیب در ارتباط هستند، حفظ اسرار و اطلاعات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید یکی از دلایلی که تا به امروز باعث شده شرکت‌های زیادی به مشتریان تدبیرگران اضافه شوند و همچنین شرکت‌های قدیمی قراردادهای قدیمی خود را تمدید نمایند این موضوع بوده است.

رضا عالیان که سمت مدیر اجرایی مدیا سنتر مستقل بخش خصوصی نمایشگاه الکامپ 2009 را بعهده دارد می‌گوید: ما طی 4 سال فعالیت در بخش PR تمامی تلاش خود را به منظور بالابردن سطح آگاهی مخاطب با استفاده از اطلاع‌رسانی فراگیر صورت داده‌ایم. در کنار آن نیز ارتباطی منطقی و متعادل فی مابین رسانه و شرکت‌ها ایجاد کرده‌ایم تا از این رو تبادل اطلاعات بصورت واقعی و شفاف صورت گیرد و نمونه این ایجاد ارتباط هم در نمایشگاه الکامپ امسال در غرفه T-Media Center مشهود خواهد شد.

رضا عالیان در ادامه می‌افزاید: ما در الکامپ امسال سنت شکنی کردیم و بر خلاف روال معمول، چندین کمپانی رقیب حوزه IT را گردهم آوردیم تا با حمایت رسانه‌ها در جهت اطلاع‌رسانی هرچه بهتر و کامل‌تر قدمی هرچند کم اما مفید برداشته باشیم. او امیدوار است که اولین مدیا سنتر مستقل بخش خصوصی بتواند الگوی مفید به منظور برپایی نمونه‌های مشابه‌ای در دیگر صنایع باشد. الگوی موفق و اثر بخش اولین مدیا سنتر بیانگر ضرورت همراهی اجتناب ناپذیر مدیاسنتر در کنار تمامی نمایشگاه‌های الکامپی استان‌های کشور خواهد بود.

No comments: