Watching PR traffic from selected sources

Sunday, November 15, 2009

شبکه همراه اول با داده های ماهواره‌ای بازطراحی می‌شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به مشكلات كنوني كيفيت خدمات تلفن همراه در كشور گفت: اين مشكلات بيش‌تر مربوط به تغيير مداوم بافت شهري و طراحي غيريكپارچه شبكه است.

فارس - رضا تقي‌پور درباره واگذاري امتياز اپراتور سوم گفت: واگذاري امتياز اين اپراتور يكي از وظايف دولت در برنامه پنج ساله چهارم است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به روند برگزاري مزايده اپراتور سوم افزود: به ‌رغم برگزاري مزايده در اوايل امسال به دلايلي ادامه روند عادي مزايده ممکن نبود كه پس از مذاكره با كنسرسيوم‌هاي شركت كننده در مزايده، هم اکنون مذاكرات به نتيجه نهايي نزديك شده است.

تقي پور در پاسخ به اين سوال كه تصميم فعلي اخذ شده چه مزیتی نسبت به نتيجه برگزاري دور اول مزايده دارد، گفت: سعي كرديم از طي شدن مجدد مسير مزايده به علت اتلاف زمان و هزينه بر بودن جلوگيري شود و در كوتاه‌ترين زمان ممكن، در چارچوب مقررات و قوانين پروژه اپراتور سوم اجرایی شود.

وي حذف شرط شريك خارجي را يكي از امتيازات اين تصميم‌ دانست و ادامه داد: برخلاف شرايط اصلي مزايده كه شركت‌ها در مرحله اول ملزم به معرفي شريك خارجي بودند، در اين طرح شرط ورود به همراه شريك خارجي در مرحله اول را حذف كرديم و به اين ترتيب در زمان قرارداد ارايه شريك الزامي نيست، ولي شرکت برنده بعد از اخذ پروانه بايد شريك خارجي خود را انتخاب كند.

وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال که آیا اپراتور سوم نیز با مشکل آنتن دهی برای مشترکان خود همانند اپراتورهای فعلی رو به رو خواهد بود، گفت: بسياري از اين قبيل مشكلات به نحوه طراحي شبكه مربوط است و برخي از مشكلات به دليل تغيير در بافت شهرها ايجاد مي‌شود كه البته براي حل اين قبيل مسايل، تكنيك‌هاي پيشرفته‌اي وجود دارد كه اپراتور‌ها لازم است از اين تكنيك‌ها استفاده كنند.

وي ادامه داد: وارد كردن داده‌هاي ماهواره‌اي به صورت به روز و در زمان واقعي يكي از روش‌هايي است كه اپراتورهاي مي‌توانند در باز طراحي شبكه استفاده كنند که همراه اول سراغ به‌كارگيري اين تكنيك‌ها رفته است.

تقي‌پور درباره مشکلات اپراتور اول در بخش آنتن دهی خاطرنشان كرد: بخشي از مشكلات مربوط به طراحي شبكه طي چندين مرحله است، زيرا طراحي اين شبكه از ابتدا يكپارچه و با فناوري مناسب روز انجام نشده است.

وي ادامه داد: هم‌اكنون بيش از 15 سال از طراحي اوليه اين شبكه مي‌گذرد و هرچند به تدريج تجهيزات بازسازي و نوسازي شده‌است، اما باز طراحي شبكه جرياني است كه بايد مستمر انجام و ارتقای لازم در كيفيت شبكه داده شود.

وزير ارتباطات تصريح كرد: با توجه به بهره‌گيري اپراتور سوم از فناوري روز نسل سوم، با طراحي مناسب و بهره‌گيري از شركت‌هاي قوي و در سطح جهاني مطمئنا اين مشكلات در اپراتور سوم به حداقل خواهد رسيد و نمي‌توان به دلیل وجود این مشكلات در دو اپراتور فعلي، بگوییم كه حتما اين اشكالات در اپراتور سوم نيز وجود خواهد داشت.

وي ادامه داد: هم اکنون محدوديتي در واگذاري‌ كانال به اپراتور‌ها وجود ندارد و مسايل موجود عمدتا مربوط به مباحث فناوري است زيرا تكنولوژي‌هاي ارتباطي و الكترونيكي مدام در حال تغيير و ارتقا به نسل‌ها و نسخه‌هاي جديد‌است.

تقي‌‌پور گفت: تصور مي‌كنم اپراتور سوم در صورت انتخاب يك شريك قدرتمند در راه‌اندازي مشكلي نخواهد داشت كه ظاهرا اين مطالعات از سوي كنسرسيوم‌ها انجام شده و همكاران خارجي قوي نيز در كنار اين كنسرسيوم‌ها وجود دارد به همين دليل چالش اساسي پيش روي اپراتورها و خصوصا اپراتور سوم وجود ندارد.

وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نياز اپراتور سوم به مشاوره و كمك يك شركت قوي مخابراتي و از سوي ديگر، منع شركت‌هاي بزرگ مخابراتي دنيا از همكاري با ايران از سوي مجلس سناي آمريكا، اين امر در روند اجرايي شدن اپراتور سوم تاثير گذار خواهد بود يا خير، گفت: اين نوع مخالفت‌ها جديد نيست، و اساسا خيلي علاقه‌مند نيستيم از تكنولوژي‌هايي كه همراه با وابستگي است استفاده كنيم.

وي گفت: خوشبختانه تحقيقات خوب و مناسبي در كشور روي سامانه‌هاي مخابراتي انجام نشده و ايران در طراحي و ساخت انواع تجهيزات مخابراتي قابليت‌هاي فناورانه دارد.

وي ادامه داد: اگر در بعضي زمينه‌ها وارد توليد نمي‌شويم به دليل صرفه اقتصادي است و به اين دليل است كه ايجاد كارخانه و صنعت مربوط به اين فناوري براي ظرفيت و تعداد محدود به صرفه نيست. محققان كشور از توان فني لازم برخوردار هستند و طبيعتا در شرايط اعمال محدوديت‌، اين صنايع در داخل كشور ايجاد خواهد شد.

وي ادامه داد: همان طور كه كشورها نياز به فناوري‌هاي پيشرفته دارند، شركت‌هاي بزرگ نيز به بازار نياز دارند كه اگر شركت‌ها بازار خود را محدود كنند طبيعتا سرمايه‌گذاري و بازگشت سرمايه شان ناقص مي‌شود و به همين دليل اين شركت‌ها براي توسعه، مجبور هستند بازار را به روي خيلي از كشورها باز نگه دارند.

تقي پور خاطرنشان كرد: به جز در برخي زمينه‌ها كه ممكن است آمادگي لازم در كشور موجود نباشد، ما در زمينه ارتباطات از توان فني بالايي برخوردار هستيم، كه براي مثال توان توليد BTS براي نسل‌هاي مختلف در كشور وجود دارد، و اگر خيلي به توليد انبوه فكر نمي‌كنيم به اين دليل است كه هم اکنون قیمت ارزان‌تری در این بخش توسط دیگر شرکت‌ها به ما ارایه می‌شود و اگر روزي شرايط به گونه‌اي باشد كه ما بتوانيم قيمت توليد داخل را كاهش دهيم يا قيمت‌هاي جهاني افزايش پيدا كند قطعا اين توليد در كشور انجام خواهد شد، كه البته اين توان را مرتبا حفظ و پايش مي‌كنيم كه باقي و به روز بماند.

No comments: